Reklamlag - åsiktslag?

Kan man ha förklenande åsikter om en lag mot sexistisk reklam utan att uppfattas som sexistisk? Kan man oroa sig för att nästa steg blir en lagstiftning om politiskt korrekta åsikter?

Kan man protestera mot att snart sagt alla skrymslen och vrår i samhället är övervakade av storebror utan att bli misstänkt för att inte ha rent mjöl i påsen? Kan man oroa sig över att demokratin har blivit sin egen fiende utan att bli beskylld för att vara antidemokratisk?

Vi har länge levt i vår egen trygga värld här på godset, fjärran från normala vardagliga problem. När andra har diskuterat politik och bensinpriser så har vi diskuterat etikettsfrågor (och för all del godsets ständigt anfrätta solvens). Vi har haft mycket egna problem att stå i men också det har alltid har varit en inte bara skyddad värld, utan också en avståndstagande sådan. kanske rent av medvetet avståndstagande från den fula, billiga och plumpa världen utanför. Enligt min fars definition.

Men häromdagen slog det mig när jag lyssnade på radio att vi i sanning har flyttat långt bort från den individuella frihet som demokrati, yttrandefrihet och ekonomiskt trygghet skulle borga för. Min far ondgjorde sig alltid över att samhället skulle detaljreglera människors liv. Men det var inte kontrollen han protesterade emot utan att "arbetsslöa skulle försörjas av honom" och hans möjligheter att skattefuska från tid till annan genomskådades; det var vad han kallade att människors handingsfrihet begränsades. Han gjorde det utifrån en grundmurat kungsblå-brun-borgerlig synvinkel. Han var egentligen för ordning och reda, liksom jag.

Men de senaste 18 månaderna... Det som händer nu handlar inte längre om att samhället styr och ställer. Det handlar om ett samhälle som försöker bryta sig in i vårt privatliv, kartlägga vår arvsmassa, påverka våra tankar och värderingar.

Kan man kritisera utvecklingen utan att vara anarkist?

För övrigt sköt jag en stor gris igår. Och då talar jag inte om bonden på andra sidan vägen.
Månsken, mycket majsbröd. Smack i bogen!


Kommentarer
Postat av: anne von polat

en adlig kavaj ser ungefär ut som en ridkavaj en sådan har jag nyligen köpt

2008-01-16 @ 07:53:17
URL: http://annawintour.blogg.se
Postat av: Max

Tack för den höggradigt viktiga informationen

2008-01-16 @ 18:46:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0