Rhenguldet - en makalös upplevelse

Döm om min förvåning, det var en lysande tillställning. Solisterna var lysande och uppsättning var lysande. Jag har aldrig tidigare varit med om en så stark ensemble på operan. Amanda var förtjust. Hon var mer än förtjust och det blev en alldeles förtjusande kväll. Och natt. Likväl lämnade jag operan med en fadd smak i munnen.

Jag uppfattade Rhenguldet för första gången som den är, början till slutet. När gudarna, främst Wotan, drabbas av högmod och går för långt. Han utnyttjar sin omgivning och vill inte göra rätt för sig. För att krypa ur ett avtal han inte kan fullfölja tvingas han till en oplanerad manöver som ruckar balansen i Midgård. Hans strålande borg, som ska visa gudarnas gudomlighet, blir början på undergången. Gudarna är inga gudar. De är inte mer än vad människor är som mest; lumpna, giriga, högfärdiga och orationella.

Wotan kunde vara min far.


OPERA SLOTT ADEL JAKT SNUS UPPLAND HISTORIA KÄRLEK

http://intressant.se/intressant/
http://nyligen.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0