Idag blev jag prostituerad

"Hade jag tyckt om att vara intim med främmande människor så hade jag blivit prostituerad."
 
Det sa min far en gång när kommunpampen förde på tal att vi borde öppna parken för allmänheten. Då trodde jag att det berodde på att han bara ville visa förakt.

Nu förstår jag bättre vad han menade, nämligen att allt har ett pris - även den egna integriteten. I min fars värld var pengar allt. Just därför att det aldrig fanns nog av det. Det var den världen jag och Sebastian fick ärva efter honom och mamma.  Ständig pengabrist, ständigt nya utgifter.

Nu har jag anträtt resan mot ointegriteten. Journalisten var här och träffade mig och Sebastian i dag för en första intervju. det pågick i nästan två timmar och jag mådde illa nästan hela tiden. Sebastian verkade inte bry sig mycket om saken utan var mest upptagen av henne. Trots att hon är ganska gammal, säkert nästan 30 år.

Ointegriteten gestaltar sig i några timmars diskussion en gång i veckan. Hon vill veta allt och jag vill egentligen inte svara på någonting. Men när jag tvekar fyller Sebastian glatt i. Hittills har vi bara hunnit gå igenom de två första generationerna här på godset. "Det behövs för att få grepp om sammanhanget", säger hon.

När jag berättade slog det mig att mycket av de som vi fått höra om våra förfäder kanske är rena skrönor utan någon som helst sanning. Blodfläcken på golvet nedanför stora trappan är en sådan. Hur vet vi att det verkligen kommer från Torsten i andra generationen då han blev upphunnen av kungens män och ihjälslagen för sin delaktighet i mordet på Gustav III. Det slog mig att han har aldrig blivit nämnd i någon historiebok, bara i vår ätts muntliga tradition.

Och det finns mycket som man kan fundera över. Men hon, författarinnan, säger att det inte gör något. Att det tvärtom bara är bra därför att det blir en så mycket bättre historia. Det blir en historia om hävdvunna lögner...


OPERA SLOTT ADEL JAKT SNUS UPPLAND HISTORIA KÄRLEK

http://intressant.se/intressant/
http://nyligen.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0